مقابله با مرگ سلولهای بتا در دیابت نوع 1، با پپتیدهای جدید D

طی چهار دهه گذشته، تعداد مبتلایان به دیابت نوع 1 (T1D) سالانه 4٪ افزایش یافته است، و این یک چالش مهم بهداشت عمومی است. در حال حاضر، هیچ درمانی برای T1D وجود ندارد و تنها درمان موجود، تزریق انسولین است، كه اگرچه باعث نجات جان انسانها می شود، اما اغلب با نوسانات خطرناک و گاهی کشنده ی قند خون همراه است.

 هدف از این پروژه تحقیقاتی، درمان یا جلوگیری از خود ایمنی در دیابت نوع 1، با جلوگیری از ارائه ی آنتی ژن از طریق استفاده از پپتیدهای جدیدD ، به ویژه با مسدود كردن پاکت اتصال پپتیدHLA-DQ8  برای جلوگیری از ارائه ی پپتیدهای دیابتوژنیک به سلول های T خودایمنی است.

دکتر آنجلا لومباردی، استادیار کالج پزشکی آلبرت انیشتین، گفت: فرضیه ما این است که پپتیدهایD بطور اختصاصی با علت بروزT1D مقابله می کنند و باعث سرکوب عمومی سیستم ایمنی نمی شوند، و به این ترتیب نیاز به درمان جایگزین انسولین را کاهش داده یا از بین می برند.

رویکرد جدید پپتید D می تواند به راحتی برای بیمارانی که به بیماریهای خود ایمنی دیگر که دارایHLA-DQ8 ، یا سایر آللهای HLA کلاس II هستند، تعمیم یابد و بنابراین، به عنوان یک استراتژی جدید برای درمان بیماریهای خود ایمنی، محسوب می شود.

منبع:

https://diabetesaction.org/current-research